De uitspraak ‘Print is dood’ bestaat niet meer!

De uitspraak ‘Print is dood’ bestaat niet meer!

Lees hier de voordelen van print media. Iedereen weet dat adverteren goed is voor de naamsbekendheid van een merk, maar ook om verkoop te stimuleren. Nu bestaan er tegenwoordig zoveel verschillende kanalen waarbij het mogelijk is om te adverteren. Op blogs, in vlogs, op billboards, op televisie, op de radio, in de krant, noem maar op. Sommige bedrijven vinden print van de oude stempel, maar weet je eigenlijk wel wat nu de voordelen van print zijn? Deze zetten wij even op een rijtje voor je.

Met stipt op nummer 1; het is betrouwbaar! Online is snel, beweegt snel, iedereen kan alles plaatsen, maar in print wordt enkel door een betrouwbare redactie informatie geplaatst. Het vertrouwen in advertenties scoort vaak hoger dan van online. Websites en tijdschriften zijn de betrouwbaarste informatiebronnen op het gebied van voeding, gezondheid, kleding, reizen, nieuws, entertainment, actualiteiten, sport en persoonlijke verzorging. Zo blijk uit onderzoek (2017) van IPG Mediabrands, Sanoma en BAV naar belangrijke trends op het gebied van vertrouwen en betrouwbaarheid voor diverse merken.

Nummer 2: het bereik is kwalitatief. Omdat de oplages afgelopen jaren door de komst van online media gedaald zijn, is er steeds meer ruimte gekomen voor special interest bladen. Dit is een positieve ontwikkeling voor adverteerders, aangezien je hierdoor in het hart van je doelgroep kan adverteren. Hierdoor heb je minder waste!

Nummer 3: Het is een tastbaar en luxe product. Dit is een grote reden voor vele lezers om nog steeds magazines te kopen. Magazines spelen hier dan ook goed op in, door verschillende papiersoorten te gebruiken, inserts te maken, geurstrips of cadeautjes toe te voegen. Een magazine lezen is nog steeds een totaalbeleving.

Nummer 4: Tijdschriften presteren veel beter dan gedacht, blijkt uit grootschalig onderzoek van Ebiquity in opdracht van het Britse Radiocenter (2018). Het doel van het onderzoek, door de 68 deelnemende adverteerders en 48 mediabureaus, was om de huidige media opnieuw te evalueren. De scores voor tijdschriften zijn met name hoog op het creëren van een positieve breinpositie, emotieoverdracht en ROI. Ook radio en dagbladen worden onderschat. Daarentegen worden social media en online video overschat in hun performance.

Uiteraard verschilt het per merk wat de resultaten van een printplaatsing zullen doen, echter is het écht niet zo dat print dood is. Print en online versterken elkaar op dit moment meer dan ooit. Bovendien kennen ze allebei hun eigen plek binnen een marketingstrategie. Door dit te beseffen en je concept en media-inzet hierop in te richten, bereik je je doelgroep op de beste manier én plek.

Heb je hulp nodig bij de inzet van printmedia? Laat het ons weten, wij laten graag van ons horen.

Laat een reactie achter