LET’S TALK WITH | Lucie: ‘Het is steeds zoeken naar de beste match voor de klant’

LET’S TALK WITH | Lucie: ‘Het is steeds zoeken naar de beste match voor de klant’

Vandaag ga ik in gesprek met de Brandmanager van Lifestyle Media Group; Lucie ter Brake (27). Zij gaat meer vertellen over hoe wij ervoor zorgen dat het hele plaatje klopt voor de klant. Van planning tot eindresultaat.

Waarom word jij binnen het bedrijf een matchmaker genoemd?

‘Dat komt doordat ik er voor zorg dat er een match wordt gemaakt tussen de mediapartners en onze klanten. Ik zorg er in eerste instantie voor dat er een goede match is tussen onze ingeplande thema’s en de redactionele planning van onze mediapartners. Ik krijg elk jaar de mediakits van onze mediapartners (o.a. landelijke magazines) binnen waarin alle edities en thema’s staan. Samen met Lois kijk ik op welke edities wij in kunnen spelen en wat goed aansluit bij de doelgroep van onze klanten. Hier baseren wij onze planning op, die we het gehele jaar door volgen en blijven bijwerken. Daarna ga ik kijken waar de match ligt met onze klanten. Ik vind het namelijk belangrijk dat het hele plaatje klopt: dat een bedrijf wordt uitgelicht bij de juiste doelgroep, in een thema dat bij hen past én op het moment dat het voor hen het beste uitkomt. Het is dus steeds zoeken naar de beste match.’

Hoe vind je die perfecte match voor onze klanten?

‘Nou dat werkt zo: Als we bij een van onze aangesloten magazines bijvoorbeeld een ‘favorieten’ themapagina ingepland hebben staan, ga ik kijken welke bedrijven hier goed bij aan kunnen sluiten. Daarbij let ik vooral op dat er een match is tussen de doelgroep van het bedrijf en de lezers van het magazine. Ik let dan niet alleen op leeftijd, maar ook op bijvoorbeeld interesses en demografische factoren. Bij themapagina’s voor woonbladen kan je zelfs denken aan bepaalde woonstijlen waar wij dan een match in zoeken. Ook kijk ik naar de periode, zo zijn sommige producten seizoensgebonden, of weten we van klanten wat hun belangrijkste periode is voor media aandacht. Zodra ik deze analyse heb gemaakt stuur ik een nieuwsbrief naar de gematchte bedrijven, met daarin een vrijblijvend aanbod. Zij kunnen dan zelf bepalen of zij deze match ook zien. Ook probeer ik de selectie altijd divers te houden, zodat elk merk écht de aandacht krijgt die ze verdienen en er geen concurrentie ontstaat binnen een productie.‘

En wat doe je nog meer binnen LMG?

’Als Brandmanager ben ik verantwoordelijk voor alle externe communicatie. Dat betekent dus ook dat ik de brochures, flyers en de nieuwsbrieven voor onze klanten ontwikkel. Ik denk mee met Kim over de content op onze social media kanalen en houd onze website up to date. En natuurlijk check ik altijd de themapagina’s voordat deze naar de drukker gaan. Ik ben namelijk verantwoordelijk voor de eindredactie. Doordat ik hiervoor ook als vormgever bij LMG heb gewerkt, kan ik deze ervaring hier goed in gebruiken. Maar over de vormgeving vertelt onze huidige vormgever Mexx je later alles!’

Wil je weten hoe wij jouw bedrijf kunnen matchen met het juiste medium, doelgroep, budget en de periode? We denken graag vrijblijvend met je mee! Vraag hier een gratis media-advies aan. 

Laat een reactie achter