LET’S TALK WITH | Lois: ‘Ik heb altijd gezegd dat een salesfunctie niks voor mij is’

LET’S TALK WITH | Lois: ‘Ik heb altijd gezegd dat een salesfunctie niks voor mij is’

Vandaag gaan we in gesprek met Lois Niekel (25), Accountmanager bij Lifestyle Media Group. Zij gaat ons een inkijkje geven in haar dagelijkse bezigheden binnen het bedrijf. Wat haar visie is op de functie en wat haar kracht is binnen het bedrijf. 

Kan je ons wat meer vertellen over jezelf en jouw rol bij Lifestyle Media Group?

‘Ik ben hier nu 3 jaar fulltime in dienst en daarvoor heb ik nog een jaar stage gelopen bij Lifestyle Media Group. Dus ondertussen loop ik hier al 4 jaar (zingend) rond! Tijdens mijn stageperiode deed ik de opleiding Marketing en Communicatie versneld aan het Horizon College in Alkmaar. Mijn mentor heeft me dit bedrijf destijds aangeprezen als stagebedrijf. Toen ik op gesprek ging was het meteen een match made in heaven.’

Wat houdt de functie ‘Accountmanager’ in voor jou?

‘Ik ben hier werkzaam als Accountmanager, dat betekent dat ik voornamelijk contact heb met onze klanten. Ik houd bedrijven op de hoogte van passende promotie-voorstellen en bij interesse plan ik een belafspraak in om de mogelijkheden te bespreken. Wij werken samen met meer dan 80 verschillende mediapartners, dus ik ga graag in gesprek met de klant om te achterhalen wat de perfecte match is qua doelgroep. Uiteindelijk maak ik een goed passend voorstel en nemen we dit samen door. Na de plaatsing(en) plan ik weer een contactmomentje in met de klant om de resultaten van de plaatsing(en) te evalueren en om te kijken wat een volgende goede stap zou kunnen zijn.’

Hoe ben je in deze salesfunctie gerold via je stageperiode?

‘Als stagiaire was ik voornamelijk bezig met het zoeken naar bedrijven die goed passen bij de projecten waar we mee bezig waren. Aan het eind van mijn stageperiode had ik wat meer klantcontact en realiseerde ik tussendoor al weleens een plaatsing voor een van onze klanten. Na mijn stage kreeg ik een baan aangeboden als Accountmanager. Terwijl ik mijzelf eigenlijk geen salespersoon vond, had ik de baan toch aangenomen. Het bedrijf en de werksfeer was namelijk veel belangrijker voor mij.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel fijn als je de klant echt goed kan bedienen, dus we hebben met het team een salestraining gevolgd. Dit was erg leerzaam, maar tegelijkertijd soms ook moeilijk om toe te passen. Ik ben namelijk geen sales persoon. Ik wil niet pushend verkopen, maar ik wil adviseren! Uiteindelijk hebben we hier onze eigen draai aan gegeven en sindsdien zit ik helemaal op mijn plek. Dat is ook wat ik hier zo fijn vind! Ik kan 100% mezelf zijn. Het is het allerbelangrijkste om de klanten zo goed mogelijk te bedienen en dat moet je doen op de manier die voor jou goed voelt. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat het contact met de klanten vrijblijvend is, dat ze zelf kunnen bepalen hoe het contact verloopt en dat we een open en eerlijk gesprek kunnen hebben. Ik heb dus inderdaad altijd gezegd dat een salesfunctie niks voor mij is, maar een adviserende rol zoals hier wél. Dat is de reden dat ik hier na 3 jaar nog steeds gelukkig ben!’

En wat is dan écht jouw kracht binnen het bedrijf?

‘Mijn kracht hier is denk ik wel mijn snelheid en mijn fijne manier van communiceren met de klant. Ik ben altijd kort en krachtig, recht door zee, maar natuurlijk ook heel vriendelijk. Ik zal eerlijk tegen een klant zeggen als ik van mening ben dat een plaatsing in een bepaald magazine of op een online platform geen nut voor hen heeft en ze met hun doelgroep of budget beter een andere keuze kunnen maken. De keuze is natuurlijk altijd aan de klant zelf, maar ik zal altijd aandachtig meedenken.’

Ben jij een plaatsing aan het overwegen, maar twijfel je nog over de juiste doelgroep en doelstelling? Lois geeft je graag vrijblijvend en eerlijk advies! Je kunt haar bereiken via lois@lifestylemediagroup.nl.

Laat een reactie achter